Ziņas‎ > ‎Novada ziņas‎ > ‎

Aizvadīts Kocēnu novada Rudens velobrauciens

Publicēja 2018. gada 23. okt. 00:09Kristers Blūms   [ atjaunināts 2018. gada 23. okt. 00:37 ]
21. oktobrī notika Kocēnu novada Rudens velobrauciens, kurš veda maršrutā Zilākalna ciems – Augļkopības saimniecība “Rīvēni” – Dikļi – Grebu kalns – Zaļais dzelzceļš. Brauciena laikā bija iespēja satikties ar saimniecības “Rīvēni” saimnieku,  izpētīt Dikļus, pusdienot Grebu kalnā un visbeidzot iepazīt atjaunoto šaursliežu dzelzceļa posmu. Velo entuziastu skaits pārsniedza 50 dalībniekus, kuri braucienu vērtēja par izdevušos. 

        Jau rīta agrumā, pirms 10:00 Zilākalna ciemā bija jūtama auto kustība un velosipēdistu kņudoņa, jo tie pulcējās uz Kocēnu novada velobraucienu. Kopumā 52 velo braucēji bija sabraukuši no Smiltenes, Ādažiem, Rīgas, Alojas, Valmieras un protams, arī vietēji ņēma dalību šajā braucienā. Rīts bija ļoti dzestrs un miglā tīts, kura nepazuda pat līdz dienas vidum. Pēc nelieliem ievadvārdiem no Kocēnu novada projektu un tūrisma speciālista Toma Treimaņa, kurš bija arī velobrauciena organizators un gids, kā arī piemiņas nozīmīšu izdalīšanas brauciens varēja sākties.  
Ar nelielu loku pa Zilākalna ciemu, braucēji tālāk pa asfaltu devās Dikļu virzienā, bet pēc neilga brīža jau nogriezās uz senā šaursliežu dzelzceļa “Valmiera. – Ainaži” atzara, kurš kādreiz iestiepies līdz pat Zilākalna kūdras ražotnei. Braucējiem bija iespēja novērtēt, kā izskatās vel neatjaunota šaursliežu dzelzceļa stiga, lai pēc tam jau novērtētu ieguldīto darbu “Zaļā dzelzceļa” stigā. Pēc pirmajiem 11 km braucēji sasniedza augļkopības saimniecību “Rīvēni”, kur sastapa saimnieku Gintu Neimani. Saimnieks pastāstīja par saimniecības vēsturi, kā arī akcentēja, ka šogad ir liela raža un jādomā, kur ābolus realizēt. Braucējiem bija iespēja iegādāties ābolus no īpaša stenda, kas atrodas “Rīvēnu” ceļa galā. Tas ir speciali izveidots stends, kurā stāv āboli un godprātīgi iemetot naudu var tikt pie viena maisiņa ar āboliem. Brauciens turpinājās cauri Dikļu ciemam, kur Toms pastāstīja par jaunu projektu – “Grāmatu mājiņām” Kocēnu novadā, tika arī apskatīta Jura Neikena Dabas koncertzāle un tālāk ceļš veda uz Grebu kalnu, kur savulaik dzīvojuši Lībieši un iespējams šajā vietā izcēlies Dikļu ciema vārds. Pēc aizvadītas pusdienu pauzes un nobrauktiem 20 kilometriem, velobraucēji uzbrauca uz “Zaļā dzelzceļa”. 
Vietā, kur dalībnieki uzbrauca uz “Zaļā dzelzceļa” uzstādīts stends “Kaugurīšu dižliepa”, jo šajā vietā patiešām sastopama dižliepa. Uz stenda izvietota informācija par tuvumā esošiem tūrisma objektiem, kā arī par “Zaļā dzelzceļa” maršrutu un vēsturi. Toms arī pastāstīja par to, kāda ir pasaules pieredze un piemēri šādu seno šaursliežu dzelzceļa līniju attīstībā. Līdzīgi projekti jau ir īstenoti vairākās Eiropas Savienības valstīs, kur bijušie dzelzceļi tiek veiksmīgi piemēroti tūrismam dodot iespēju vietējiem iedzīvotājiem radīt un attīstīt īpaši interesantu, vēsturisku un kultūras bagātu tūrisma piedāvājumu, kas būtu izmantojams visu gadu, piemēram, dažādiem velo un pārgājienu maršrutiem, nūjošanai, zirgu izjādēm vai slēpošanai un izbraucieniem suņu pajūgos ziemas sezonā. Velobrauciens turpinājās pa dzelzceļa stigu šķērsojot septiņus atjaunotos tiltus, kuriem pirms projekta īstenošanas nebija iespēja tikt pāri. Lielākais no tiltiem ved pāri Briedes upei un tā pārsedze ir 12m. Brauciens noslēdzās tur pat, kur sākās Zilākalna ciemā, tikai nu jau migla bija pametusi ciematu un saule sildīja braucējus. 
Velobraucēji šo braucienu vērtēja, ka lieliski aizvadītu dienu un pozitīvi novērtēja atjaunoto dzelzceļa stigu. Protams, ņemot vērā, ka stiga ir atjaunota nesen, tad tās virskārtai vel ir jānosēžas un dažviet prasās vēlreiz nogreiderēt ceļu, lai tas būtu līdzens. Tūrisma speciālists Dažs atcerējās, kā vel pirms gada gājis pārgājienā pa ar krūmiem un zāli aizaugušu stigu, bet tagad brīvi var braukt ar velosipēdu. Toms Treimanis atzīst, ka arī pavasarī vel plānoti pāris uzlabošanas darbi, kā arī drīzumā “Zaļais dzelzceļš” tiks marķēts, lai ikviens, bez gida palīdzības var doties velobraucienā. “Interesanti bija salīdzināt, kā mainījies dzelzceļa stigas izskats, kopš jūlija Briedes upes tuvumā”: piemin, Ģirts Vanags – aktīvs velobraucējs. Jūlijā šķērsojām Briedes upi, pa mazu, šauru, gandrīz jau sabrukušu tiltiņu, bet tagad tai ved pāri liels, skaists tilts, kuru šķērsojot nav jāsatraucas par drošību. 
Tūrisma speciālists Toms Treimanis priecājas par aizvadīto velobraucienu un ir izbrīnīts par lielo braucēju skaitu. Toms arī skatās cerīgi uz ziemu, jo labprāt uzorganizētu slēpju pārgājienu pa “Zaļo dzelzceļu”. 

Rudens velobrauciena foto galeriju meklē ŠEIT

Igaunijas/Latvijas pārrobežu programmas INTERREG projekts “Zaļie Dzelzceļi” jeb “Green Railway” paredz bijušo dzelzceļa līniju infrastruktūras sakārtošanu Vidzemē un Dienvidigaunijā, kopumā izveidojot aptuveni 750 km garu kopīgu velo/kājāmgājēju maršrutu, kura lielākā daļa ved pa bijušajām dzelzceļa līnijām. Kocēnu novada pašvaldības administratīvo teritoriju jaunais maršruts šķērsos 31,5 km garumā Kocēnu, Zilākalna un Dikļu pagastos.


Comments