Pašvaldība‎ > ‎COVID-19‎ > ‎

Uzņēmējiem

Kocēnu novada dome turpinās sniegs atbalstu nomniekiem, atbrīvojot vai samazinot nomas maksu par nekustamā īpašumu nomu

Publicēja 2021. gada 21. janv. 23:17Kristers Blūms   [ atjaunināja Kārlis Šmits 2021. gada 21. janv. 23:17 ]

Kocēnu novada dome informē, ka, pamatojoties uz Ministru Kabineta 14.07.2020. noteikumiem Nr.453 “Noteikumi par publiskas personas un publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības mantas nomas maksas atbrīvojuma vai samazinājuma piemērošanu sakarā ar Covid-19 izplatību” (turpmāk – arī Noteikumi), turpinās sniegs atbalstu nomniekiem, atbrīvojot vai samazinot nomas maksu par nekustamā īpašumu nomu (turpmāk – Atbalsts), pamatojoties uz nomnieka atbilstību noteiktajiem kritērijiem un iesniegumu.








Ar 23.12.2020 stājas spēkā grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr.453. Būtiskākās izmaiņas:
  • Atbalsta saņemšanas periods pagarināts līdz 30.06.2021.;
  • Nomas maksas atlaides iespējams saņemt arī tiem nomniekiem, kas saimniecisko darbību uzsākuši no 01.03.2020 līdz 31.10.2020.;
  • Par 2020.gada periodu 10.06.2020-31.12.2020 iesniegums par nomas maksas atlaidi iesniedzams ne vēlāk kā līdz 31.01.2021. Par 2021.gada periodu 01.01.2021-30.06.2021 iesniegums par nomas maksas atlaidi iesniedzams ne vēlāk kā līdz 31.07.2021.;
  • Mainīts nosacījums par parādsaistībām pret iznomātāju, jaunā noteikumu redakcija - nomniekam pēdējā gada laikā nav bijuši trīs vai vairāk nomas maksas un citu saistīto maksājumu kavējumu vai jebkādas citas būtiskas neizpildītas līgumsaistības pret iznomātāju.

Lai saņemtu atbalstu, nomniekam ir jāatbilst visiem noteikumos 3.punktā minētiem kritērijiem:

  • nomnieka ieņēmumi no saimnieciskās darbības 2020. gada jūnijā, jūlijā, augustā, septembrī, oktobrī, novembrī, decembrī vai 2021. gada janvārī, februārī, martā, aprīlī, maijā, jūnijā, salīdzinot ar 2019. gada 12 mēnešu vidējiem ieņēmumiem vai to mēnešu vidējiem ieņēmumiem, kuros nomnieks faktiski darbojies laikposmā no 2019. gada 1. janvāra līdz 2020. gada 29. februārim, samazinājušies vismaz par 30 %. Biedrībām un nodibinājumiem vērtē to darbības ieņēmumu samazinājumu;
  • ja nomnieks saimniecisko darbību uzsācis laikposmā no 2020. gada 1. marta līdz 2020. gada 31. oktobrim, tā ieņēmumi no saimnieciskās darbības 2020. gada novembrī, decembrī vai 2021. gada janvārī, februārī, martā, aprīlī, maijā, jūnijā, salīdzinot ar to mēnešu vidējiem ieņēmumiem, kuros nomnieks faktiski darbojies laikposmā no 2020. gada 1. jūlija līdz 2020. gada 31. oktobrim, samazinājušies vismaz par 30 %. Biedrībām un nodibinājumiem vērtē to darbības ieņēmumu samazinājumu;
  • nomniekam uz iesnieguma iesniegšanas dienu nav Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu parāda, kas ir lielāks par 1000 euro, vai, ja parāds ir lielāks, tam ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums vai noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu, vai noslēgts vienošanās līgums;
  • nomniekam uz iesnieguma iesniegšanas dienu nav uzsākts maksātnespējas process;
  • nomniekam pēdējā gada laikā nav bijuši trīs vai vairāk nomas maksas un citu saistīto maksājumu kavējumu vai jebkādas citas būtiskas neizpildītas līgumsaistības pret iznomātāju. Ja pēdējā gada laikā ir bijuši trīs vai vairāk nomas maksas un citu saistīto maksājumu kavējumi, iesnieguma iesniegšanas dienā ir dzēstas visas parādsaistības pret iznomātāju par parādiem, kādi bijuši līdz iepriekšējā mēneša pirmajam datumam, vai ir noslēgta vienošanās ar iznomātāju par saskaņotu parādu atmaksas grafiku. Norēķini pilnā apmērā tiek veikti saskaņā ar parādu atmaksas grafiku;
  • nomnieks nav Publisko iepirkumu likuma izpratnē ārzonā reģistrēta juridiskā persona vai personu apvienība vai, ja tā ir Latvijā reģistrēta juridiskā persona, tās vismaz 75 % kapitāla daļu (akciju) īpašnieks vai turētājs nav ārzonā reģistrēta juridiskā persona vai personu apvienība.

Uz nomas maksas samazinājumu nomnieks var pretendēt, ja tas atbilst minētajiem kritērijiem. Nomas maksas samazinājums atbilst nomnieka ieņēmumu no saimnieciskās darbības procentuālajam samazinājumam. Nomas maksas samazinājums nevar pārsniegt 90% no līgumā noteiktās nomas maksas.

Uz pilnīgu atbrīvojumu no nomas maksas nomnieks var pretendēt, ja ārkārtas situācijas laikā nomāto nekustamo īpašumu vispār neizmanto.

Lai pieteiktos uz atvieglojumiem, Kocēnu novada domē jāiesniedz iesniegums, kā arī uzskaites veidlapa par saņemto atbalstu komercdarbībai (de minimis), to aizpilda un iesniedz VID elektroniskajā datu bāzē EDS.

Atbalsts komersantiem par dīkstāvē esošiem un daļēji nodarbinātiem darbiniekiem būs pieejams tik ilgi, cik ilgi tiks ierobežota saimnieciskā darbība

Publicēja 2021. gada 13. janv. 05:23Elīna Upīte   [ atjaunināja Kārlis Šmits 2021. gada 13. janv. 05:23 ]

Ministru kabineta un Krīzes vadības padomes kopsēdē 12. janvārī apstiprināti grozījumi dīkstāves atbalsta un daļēji nodarbināto algas subsīdijas atbalsta programmu noteikumos, pagarinot to darbības termiņu līdz brīdim, kamēr spēkā būs valdības noteiktie ierobežojumi saimnieciskai darbībai, kas saistīti ar epidemioloģiskās drošības pasākumiem, lai ierobežotu Covid-19 infekcijas izplatību. Tāpat MK lēma paaugstināt minimālo dīkstāves atbalsta apmēru līdz 500 EUR.

Attiecīgi komersantiem līdz š.g. 15. janvārim jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestā pieteikumi atbalsta saņemšanai par dīkstāvē esošiem un daļēji nodarbinātiem darbiniekiem decembrī; līdz 15. februārim – par janvāri utt. Tādos pašos termiņos pieteikums dīkstāves atbalsta saņemšanai jāiesniedz arī pašnodarbinātām personām un patentmaksātājiem.

Tāpat abu atbalsta programmu MK noteikumi papildināti ar normām, ka iesniegumos par martu un tālākajiem mēnešiem darba devējiem, pašnodarbinātām personām vai patentmaksātājiem būs jānorāda arī pamatojums par ieņēmumu samazinājuma saistību ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem, kas saistīti ar epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas ierobežošanai. Atgādinām, ka atbalstam par dīkstāvi ir tiesīgi pieteikties darba devēji, pašnodarbinātas personas un patentmaksātāji, kuru ieņēmumi no saimnieciskās darbības par konkrēto atbalsta mēnesi, salīdzinot ar mēneša vidējiem ieņēmumiem 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, kuros uzņēmums faktiski darbojies, ir samazinājušies ne mazāk kā par 20 %.

Vienlaikus MK atbalstīja, ka no šā gada 1. janvāra tiek palielināts minimālais dīkstāves atbalsta apmērs līdz 500 EUR visām mērķa grupām – gan uzņēmumu darbiniekiem, gan pašnodarbinātām personām, gan patentmaksātājiem.

Vienlaikus ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs aicina pārskatīt arī šo atbalsta programmu kritērijus, lai atvieglotu un paplašinātu atbalsta saņēmēju loku. Tas padarītu atbalstu pieejamāku arī tiem uzņēmumiem, kas līdz šim atbalstam nekvalificējās nepietiekama ieņēmumu krituma dēļ. Jāņem vērā, ka daļai uzņēmumu kopš pavasara joprojām nav iespējams darboties ar pilnu jaudu, ir jāpielāgojas vai uz ārkārtējās situācijas laiku pat bija jāaptur saimnieciskā darbība.

“Atbalsta pasākumiem šajā Covid-19 krīzes periodā ir jābūt vēl efektīvākiem un pieejamākiem, tāpēc esam gandarīti, ka Ministru kabinets atbalstīja mūsu priekšlikumus gan pagarināt atbalsta programmu termiņu, gan paaugstināt minimālo dīkstāves atbalsta apmēru līdz 500 EUR, kas ļaus krīzē cietušajiem uzņēmumiem un to darbiniekiem saņemt lielāku atbalstu. Tāpat esam sagatavojuši priekšlikumus atvieglot dīkstāves atbalsta un darba algas subsīdijas saņemšanas kritērijus, lai sniegtu atbalstu visiem, kuri valdības noteikto pasākumu dēļ šobrīd nevar strādāt un saņemt atalgojumu,” norāda ekonomikas ministrs.

Ekonomikas ministrs ir sagatavojis priekšlikumus programmu paplašināšanai, ar kuriem iepazīstinās finanšu ministra vadītās darba grupas uzņēmējdarbības un nodarbinātības atbalstam dalībniekus.

Kopš pavasara Ekonomikas ministrija uzņēmēju atbalstam ir izstrādājusi vairāk kā 20 īpašas atbalsta programmas Covid-19 seku mazināšanai, šobrīd aktuāli ir 15 atbalsta instrumenti. Papildu informācija par šobrīd aktuālajām atbalsta programmām pieejama Ekonomikas ministrijas tīmekļa vietnē.

Grantu apgrozāmajiem līdzekļiem komersanti varēs saņemt katru mēnesi līdz maija beigām

Publicēja 2021. gada 13. janv. 05:18Elīna Upīte   [ atjaunināja Kārlis Šmits 2021. gada 13. janv. 05:18 ]

Ministru kabineta un Krīzes vadības padomes kopsēdē 12. janvārī apstiprināti grozījumi apgrozāmo līdzekļu granta atbalsta programmā, būtiski paplašinot komersantiem pieejamo atbalstu – grants komersantiem būs pieejams katru mēnesi līdz maija beigām. Grozījumi stāsies spēkā pēc to saskaņošanas ar Eiropas Komisiju.

“Epidemioloģiskā situācija Latvijā šobrīd neuzrāda pozitīvas tendences, aizliegumi Covid-19 vīrusa ierobežošanai joprojām turpinās. Tas negatīvi ietekmē arī uzņēmējdarbību, jo ir atlikti norēķini un uzņēmējiem trūkst apgrozāmie līdzekļi. Kopējās ekonomikas perspektīvas joprojām ir neskaidras jaunu Covid-19 pandēmijas uzliesmojumu dēļ. Pēc mūsu ierosinājuma grantu apgrozāmajiem līdzekļiem komersanti varēs saņemt katru mēnesi līdz maija beigām Tas ļaus uzņēmējiem “pārziemot”, noturēt savus darbiniekus un turpināt savu saimniecisko darbību pēc krīzes”, norāda ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs.

Veicot grozījumus atbalsta programmā, komersanti grantam apgrozāmajiem līdzekļiem varēs pieteikties katru mēnesi līdz 2021. gada 31. maijam, iesniedzot iesniegumus EDS vēlākais līdz 15. jūnijam (iepriekš bija noteikts līdz 2021. gada 15. janvārim par periodu līdz 2020. gada 31. decembrim). Atbalstu komersanti varēs izlietot no atbalsta piešķiršanas brīža, bet ne vēlāk kā 2021. gada 31. jūlijam.

Atbalsta apmērs ik mēnesi - 30 % no uzņēmuma bruto darba algas kopsummas, par kuru samaksāti darba algas nodokļi 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, bet ne vairāk kā 50 000 eiro, un ne vairāk kā 800 000 eiro saistītu personu grupai.

Ja uzņēmums jau saņēmis atbalstu par iepriekš noteikto atbalsta periodu (no 2020. gada 1. novembra līdz 2020. gada 31. decembrim), tas var atkārtoti pieteikties atbalstam par 2020. gada novembra vai decembra mēnesi atsevišķi un saņemt atbalstu, kas katrā atbalsta perioda mēnesī kopā ar pirms tam saņemto atbalstu nepārsniedz ne vairāk kā 800 000 eiro apmēru.

Apgrozāmo līdzekļu grants tiek piešķirts Covid-19 krīzes skartiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas krituma kompensēšanai, lai pārvarētu Covid-19 infekcijas otro izplatīšanās vilni. Atbalsts pieejams visu nozaru uzņēmumiem, kuriem vērojams apgrozījuma kritums vienlaicīgi divos kritērijos.

Grantu apgrozāmajiem līdzekļiem ik mēnesi var saņemt tāds uzņēmums, kuram:
  • atbalsta perioda mēnesī apgrozījums ir krities vismaz par 20 %, salīdzinot ar vidējo apgrozījumu 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī kopā,
  • un kuram atbalsta perioda attiecīgajā mēnesī ir vērojams arī apgrozījuma kritums vismaz par 30 %, salīdzinot ar apgrozījumu 2019. gada attiecīgajā mēnesī.

Būtiski norādīt, ka jaundibinātiem uzņēmumiem jeb tādiem uzņēmumiem, kas reģistrēti Valsts ieņēmumu dienestā kā nodokļu maksātāji pēc 2020. gada 1. janvāra, apgrozījuma kritumam atbalsta perioda mēnesī jābūt vismaz par 20%, salīdzinot ar vidējo apgrozījumu 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī kopā jeb periodu, kad nebija noteikti Covid-2019 izplatības ierobežojošie pasākumi un tādējādi nebija ietekmes uz uzņēmuma darbību.

Vienlaikus atbalsta programmā precizēts ierobežojums pievienotās vērtības nodokļu maksātajiem. Šāda skaidrojošā grozījuma mērķis ir ierobežot tādu atbalsta pretendentu loku, kas nepilda saistības pret valsti. Attiecīgi, ja uzņēmums ir izslēgts vai pēdējo divu gadu laikā ir bijis izslēgts no Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra, vai tam ir vai pēdējo divu gadu laikā ir bijusi apturēta saimnieciskā darbība, tam nav paredzēts sniegt atbalstu. Vienlaikus tas neattiecas uz gadījumiem, kad uzņēmums pēc savas iniciatīvas izslēgts no Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra.

Lai pieteiktos atbalstam, uzņēmumam vēlāks līdz šā gada 15. jūnijam elektroniski jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestā iesniegums, izmantojot Elektroniskās deklarēšanas sistēmu.

Valsts ieņēmumu dienests pieņems lēmumu par atbalsta piešķiršanu un 20 darbdienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas izmaksās atbalstu, ieskaitot to iesniegumā norādītajā uzņēmuma kontā. Valsts ieņēmumu dienests par minēto lēmumu paziņos, izmantojot Elektroniskās deklarēšanas sistēmu. Vienlaikus Valsts ieņēmumu dienests savā tīmekļvietnē publicēs uzņēmumu sarakstu, kuri saņēmuši atbalstu.

Kritērijus un kārtību granta piešķiršanai Covid-19 krīzes skartajiem nodokļu maksātājiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai nosaka Ministru kabineta 10.11.2020 noteikumi Nr.676 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai".

Līdz šā gada 4. janvārim VID saņēmis 1011 iesniegumus par grantu piešķiršanu; kopējā prasījumu summa – 8570017 EUR.

Kopš pavasara Ekonomikas ministrija uzņēmēju atbalstam ir izstrādājusi vairāk kā 20 īpašas atbalsta programmas Covid-19 seku mazināšanai, šobrīd aktuāli ir 15 atbalsta instrumenti. Papildu informācija par šobrīd aktuālajām atbalsta programmām pieejama Ekonomikas ministrijas tīmekļa vietnē.

Atbalsta pasākumi būs pieejami Covid-19 ierobežojošo pasākumu ietekmētajiem un slēgtajiem uzņēmumiem un to darbiniekiem

Publicēja 2020. gada 11. nov. 00:19Kristers Blūms   [ atjaunināja Kārlis Šmits 2020. gada 11. nov. 00:19 ]

Ar mērķi sniegt atbalstu Covid-19 ierobežojošo pasākumu ietekmētajiem un slēgtajiem uzņēmumiem Ministru kabineta 10.novembra sēdē apstiprināti trīs atbalsta instrumenti:
  • atbalstu dīkstāvē esošiem darbiniekiem;
  • atbalstu nodarbināto algu subsīdijai;
  • subsīdija uzņēmējiem apgrozāmajiem līdzekļiem.
Ministru kabineta noteikumi “Noteikumi par atbalsta sniegšanu nodokļu maksātājiem to darbības turpināšanai ārkārtējās situācijas apstākļos” noteic kritērijus, kurus piemēro:
  • atbalstam dīkstāvē esošu darbinieku un pašnodarbināto personu atlīdzības kompensēšanai (dīkstāves atbalsts);
  • atbalstam nepilnu darba laiku strādājošu darbinieku atlīdzības kompensēšanai (atbalsts algu subsīdijai).


Atbalsts būs pieejams uzņēmumiem, kuru darbība ir skarta un ierobežota ar MK lēmumu par ārkārtējās situācijas izsludināšanu, un kuriem vērojams apgrozījuma kritums par 20% apmērā pret vidējo (augusts, septembris, oktobris). NACE nozaru saraksts, kurām būs pieejams atbalsts, publicēts MK noteikumu pielikumā. Atbalsta periods izmaksā dīkstāvē esošiem darbiniekiem par periodu no 2020. gada 9. novembra līdz 2020. gada 31.decembrim.

Dīkstāves atbalsts būs 70% apmērā no komersanta trīs mēnešu (augusts, septembris, oktobris) deklarētās vidējās algas. Subsīdiju izmaksās darbiniekam (nodarbinātiem, pašnodarbinātiem un patentmaksas maksātājiem). Subsīdijas minimālais apmērs plānots 330 EUR (summa ir noteikta atbilstoši netto minimālajai algai valstī); par katru apgādājamo darbiniekiem plānots izmaksāt vēl 50 EUR katram, subsīdijas maksimālais apmērs - 1000 EUR (neto). Vienlaikus iekļauts nosacījums, ka darbiniekiem izmaksājamais atbalsts nedrīkst pārsniegt 80% no bruto algas.

Atbalsts algu subsīdijai uzņēmējiem būs pieejams 50% apmērā no deklarētās mēneša vidējās bruto darba samaksas par periodu no 2020.gada 1.augusta līdz 31.oktobrim, bet ne vairāk kā 500 euro apmērā par kalendāra mēnesi par darbinieku. Vienlaikus ar Noteikumu projektu noteikts pienākums darba devējam izmaksāt darbiniekam starpību starp saņemtā atbalsta apmēru un darba samaksas apmēru, tādējādi nodrošinot, ka darbinieks saņems 100% atlīdzību. Atbalsts tiks izmaksāts darbiniekiem.

Ministru kabineta noteikumi "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai" nosaka kritērijus un kārtību granta piešķiršanai Covid-19 krīzes skartajiem nodokļu maksātājiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai. NACE nozaru saraksts, kurām būs pieejams atbalsts, publicēts MK noteikumu pielikumā. Atbalsta pasākuma ietvaros pieejamais valsts budžeta finansējums ir 30 miljoni euro.

 

Apgrozāmo līdzekļu subsīdija komersantiem būs pieejama 30% apmērā no uzņēmuma bruto darba algas, par kuru nomaksāti darba algas nodokļi 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, kopsummas, bet ne vairāk kā 50 000 euro par atbalsta periodu, un ne vairāk kā 800 000 euro saistītai personu grupai. Savukārt atbalsta apmērs uzņēmumiem, zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādes un konservēšanas uzņēmumiem tiek noteikts 30 % apmērā no uzņēmuma bruto darba algas, par kuru nomaksāti darba algas nodokļi 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, kopsummas, bet ne vairāk kā 50 000 euro par atbalsta periodu, un ne vairāk kā 120 000 euro saistītai personu grupai.

Finanšu ministrijas atbalsts Covid-19 ietekmētajiem uzņēmējiem

Publicēja 2020. gada 11. nov. 00:15Kristers Blūms   [ atjaunināja Kārlis Šmits 2021. gada 13. janv. 05:37 ]

Atbalsts algu subsīdijai uzņēmējiem būs pieejams 50% apmērā no deklarētās mēneša vidējās bruto darba samaksas par periodu no 2020.gada 1.augusta līdz 31.oktobrim, bet ne vairāk kā 500 euro apmērā par kalendāra mēnesi par darbinieku. Vienlaikus ar Noteikumu projektu noteikts pienākums darba devējam izmaksāt darbiniekam starpību starp saņemtā atbalsta apmēru un darba samaksas apmēru, tādējādi nodrošinot, ka darbinieks saņems 100% atlīdzību. Atbalsts tiks izmaksāts darbiniekiem.


Apgrozāmo līdzekļu subsīdija komersantiem būs pieejama 30% apmērā no uzņēmuma bruto darba algas, par kuru nomaksāti darba algas nodokļi 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, kopsummas, bet ne vairāk kā 50 000 euro par atbalsta periodu, un ne vairāk kā 800 000 euro saistītai personu grupai. Savukārt atbalsta apmērs uzņēmumiem, zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādes un konservēšanas uzņēmumiem tiek noteikts 30 % apmērā no uzņēmuma bruto darba algas, par kuru nomaksāti darba algas nodokļi 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, kopsummas, bet ne vairāk kā 50 000 euro par atbalsta periodu, un ne vairāk kā 120 000 euro saistītai personu grupai.












Iespēja nokavēto nodokļu maksājumu samaksu sadalīt termiņos vai atlikt uz laiku līdz trīs gadiem. Šis atbalsts paredzēts finansiālo grūtību pārvarēšanai, ja termiņa nokavējums radies Covid-19 ietekmes rezultātā.

Nodokļu maksātājiem, kurus skārusi COVID-19 izraisītā krīze, ir nepieciešams ilgāks laika periods, lai pilnībā atgūtos no tās radītās ietekmes un atgrieztos pie ierastās darbības. Līdz ar to ir nepieciešams saglabāt nodokļu samaksas termiņa pagarinājuma uz trim gadiem regulējumu, papildus nosakot, ka krīzes skartajam nodokļu maksātājam ir tiesības minētajam pasākumam pieteikties līdz 2020. gada 30. decembrim.




Laikā no šā gada 1. aprīļa līdz 31. decembrim Valsts ieņēmumu dienests (VID), veicot nodokļu administrēšanas pasākumus, pārmaksāto pievienotās vērtības nodokļa (PVN) summu atmaksās īsākā termiņā, nekā to paredz spēkā esošais PVN likums, tādējādi radot brīvus finanšu līdzekļus COVID-19 vīrusa izraisītās krīzes pārvarēšanai.


Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) maksātājs par 2020. taksācijas gadu var neveikt noteiktos IIN avansa maksājumus no saimnieciskās darbības ienākuma. Šis nosacījums attiecināms uz avansa maksājumiem, sākot no 2020. gada 1. janvāra. Šos maksājumus var veikt labprātīgi.



VID šajā, 2021., 2022. un 2023. gadā ir tiesīgs nepieņemt negatīvu lēmumu attiecībā uz padziļinātās sadarbības programmas dalībnieku, ja to ir ietekmējusi COVID-19 krīze un padziļinātās sadarbības programmas dalībnieks nodrošina pierādījumus objektīvo apstākļu esībai.

Pašvaldībām 2020. gadā ir tiesības noteikt no likuma par nekustamā īpašuma nodokli atšķirīgus nekustamā īpašuma nodokļa nomaksas termiņus, tos pārceļot uz vēlāku laiku 2020. gada ietvaros. Šīs tiesības pašvaldība var īstenot, gan pieņemot lēmumu par visiem nodokļa maksātājiem, gan nosakot noteiktas nodokļa maksātāju kategorijas. Lēmums pašvaldībām publiski ir jādara zināms nodokļu maksātājiem.



Saglabāti nosacījumi, kas ļauj COVID-19 skartajiem uzņēmumiem neatkarīgi no nozares līdz gada beigām pieteikties esošajiem krīzes atbalsta instrumentiem, ko administrē ALTUM. Vienlaikus nepārtraukti būs pieejami arī visi ALTUM ikdienas finanšu instrumenti, kas paredzēti dzīvotspējīgiem uzņēmumiem, kuriem nepietiekama nodrošinājuma, līdzdalības, darbības pieredzes vai citu iemeslu dēļ finansējums nav pieejams komercbankās.



Kredītņēmējs var vienoties ar kredītiestādi par izmaiņām maksājumu grafikā. Krīzes seku mazināšanai bankas izveidojušas risinājumus gan kredīta brīvdienu noteikšanai un pamatsummas atlikšanai, gan citu saistību atlikšanai uz laiku. Rūpējoties par klientu un banku sektora darbinieku drošību, liela daļa banku pakalpojumu pieejami attālināti.




Dīkstāves palīdzības pabalsta zemākais slieksnis būs 180 eiro

Publicēja 2020. gada 24. apr. 00:06Elīna Upīte   [ atjaunināja Kārlis Šmits 2020. gada 24. apr. 00:06 ]

Darba ņēmējiem un pašnodarbinātajiem, kuriem Covid-19 izplatības radītās krīzes ietekmē dīkstāves pabalsts ir zems vai arī tiem, kuri nekvalificējas dīkstāves pabalstam darba devēja neatbilstības dēļ būs pieejams dīkstāves palīdzības pabalsts, nosakot tā zemāko slieksni 180 eiro apmērā.

Šādu atbalstu paredz ceturtdien, 23. aprīlī, valdības sēdē pieņemtie Ministru kabineta noteikumi „Noteikumi par dīkstāves palīdzības pabalstu darba ņēmējiem un pašnodarbinātajiem, kurus skārusi Covid-19 izplatība”.

"Valsts šajā ārkārtējā situācijā ir apņēmusies izrādīt solidaritāti un palīdzēt pēc iespējas plašākam cilvēku lokam. Līdz šim aprēķināto un izmaksāto dīkstāves pabalstu summas nereti ir ļoti mazas, jo par darbiniekiem acīmredzot nav pilnībā maksāti nodokļi. Labklājības ministrija rosināja noteikt zemāko šīs palīdzības slieksni, kas būs 180 eiro. Tas nepārprotami ir signāls, ka valsts nāk palīgā arī tiem cilvēkiem, kuru darba devējs nav bijis godprātīgs un tiem, kuri iemaksas veikuši nepilnā apmērā. Vienlaikus tas ir signāls, ka nākotnē būs jāpārskata nodokļu sistēma. Nevar būt situācija, ka nonākot krīzē, cilvēkam nav sociālās aizsardzības", uzsver labklājības ministre Ramona Petraviča.

Ja aprēķinātais dīkstāves pabalsts būs mazāks par 180 eiro mēnesī, tiks aprēķināta un izmaksāta starpība starp 180 eiro un faktiski izmaksāto dīkstāves pabalstu.

Savukārt, tiem darba ņēmējiem, kuri nekvalificējas dīkstāves pabalstam, tiks izmaksāti 180 eiro jeb dīkstāves palīdzības pabalsts. Vienlaikus šīm personām piešķirs piemaksu 50 eiro apmērā par katru apgādībā esošu bērnu vecumā līdz 24 gadiem, par kuru darbiniekam tiek piemērots iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojums.

Jauno dīkstāves palīdzības pabalstu administrēs Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra.

Informācijas apkopojums par atbalstu uzņēmējiem, lai mazinātu Covid-19 ietekmi

Publicēja 2020. gada 20. apr. 23:21Elīna Upīte   [ atjaunināja Kārlis Šmits 2020. gada 20. apr. 23:28 ]

Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs sagatavojis informācijas apkopojumu par atbalstu nodokļu jomā uzņēmējiem, lai mazinātu Covid-19 ietekmi.

Visi aktuālie tiesību akti, kas saistīti ar COVID-19 atrodami ŠEIT

Piemērotāko valsts atbalstu palīdzēs atrast Latvijas investīciju un attīstības aģentūra, plašāka informācija ŠEITSazinies, ja nepieciešams atbalsts ārkārtējās situācijas laikā! Kontakti: 68803505, jautajumi@liaa.gov.lv

https://sites.google.com/a/koceni.lv/kocenu-novads/covid-19/uznemejiem-1/_draft_post/aktualizets_atbalsts_nodoklu_joma_15.04.2020.pdf?attredirects=0&d=1

Konsultācijas platību maksājumu pieteikšanā notiek attālināti

Publicēja 2020. gada 14. apr. 03:52Elīna Upīte   [ atjaunināja Kārlis Šmits 2020. gada 14. apr. 03:52 ]

8. aprīlī sākās pieteikšanās 2020. gada platību maksājumiem, kā arī iesniegumu pieņemšana marķētās dīzeļdegvielas iegādei, kurai piemēro samazināto akcīzes nodokļa likmi. Platību maksājumu iesniegšanas termiņš ir pagarināts līdz 15. jūnijam bez atbalsta apjoma samazinājuma.

Ņemot vērā valstī izsludināto ārkārtas situāciju Covid-19 vīrusa dēļ, kad stingri jāievēro visi piesardzības noteikumi, lauku konsultante Inese Bērziņa konsultē un palīdz iesniegt pieteikumus telefoniski. Sarežģītākās situācijās klienti tiks pieņemti pēc iepriekšēja pieraksta, lūgums zvanīt pa tālr. 26328943, lai vienotos par tikšanās laiku un vietu. 

Kocēnu novada uzņēmēji aicināti pieteikties nekustamā īpašuma atvieglojumiem un nomas maksas atbrīvojumam

Publicēja 2020. gada 9. apr. 00:54Elīna Upīte   [ atjaunināja Kārlis Šmits 2020. gada 9. apr. 00:54 ]

Lai sniegtu atbalstu uzņēmējiem un mazinātu Covid-19 krīzes radītās sekas, Kocēnu novada domes ārkārtas sēdē 6. aprīlī pieņemts lēmums izdarīt grozījumus pašvaldības saistošajos noteikumos “Par nekustamā īpašuma nodokļu atvieglojumu piemērošanu Kocēnu novada administratīvajā teritorijā”.

Grozījumu izstrādes mērķis ir precizēt šobrīd spēkā esošo regulējumu un noteikt, ka nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi 90% apmērā piešķirami fiziskām un juridiskām personām par tādu nekustamo īpašumu vai tā daļu, kuru lieto vai iznomā saimnieciskās darbības veikšanai krīzes skartajās nozarēs strādājošiem uzņēmējiem. Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi tiks piemēroti par periodu no šī gada 12. marta līdz 31. decembrim.

Kocēnu novada dome aicina uzņēmējus informēt par nepieciešamību saņemt NĪN atvieglojumus, aizpildot pieteikuma anketu, kas publicēta ŠEIT.

Kocēnu novada dome ārkārtējās situācijas laikā piemēros arī atbrīvojumu nekustamā īpašuma nomas maksai uzņēmumiem, kuri darbojas krīzes skartajās nozarēs un kurus ietekmē apgrozījuma samazinājums. Lai pieteiktos nomas maksas atbrīvojumam, jāiesniedz iesniegums, kas adresēts Kocēnu novada domei. Iesnieguma veidlapa pieejama ŠEIT.

Pieteikuma anketa par NĪN atvieglojumu piemērošanu vai iesniegums par nomas maksas atbrīvojumu var iesniegt elektroniska dokumenta veidā, parakstītu ar e-parakstu, kas jānosūta uz e-pasta adresi info@kocenunovads.lv vai papīra formātā jāievieto slēgtā pastkastītē, kas novietota pie Kocēnu novada domes administrācijas ēkas Alejas ielā 8, Kocēnos.

* Katru saņemto iesniegumu pašvaldība vērtēs individuāli.

VID sniedz atbalstu vēl plašākam COVID-19 krīzes skarto uzņēmumu lokam

Publicēja 2020. gada 6. apr. 01:50Elīna Upīte   [ atjaunināja Kārlis Šmits 2020. gada 6. apr. 01:50 ]

Lai Valsts ieņēmumu dienests (VID) varētu nodrošināt dīkstāves pabalstu darbiniekiem un nodokļu samaksas atlikšanu vai sadalīšanu termiņos vēl plašākam krīzes skarto darba devēju lokam, ir papildināti 2020. gada 26. marta Ministru kabineta noteikumi Nr. 165 “Noteikumi par Covid-19 izraisītās krīzes skartiem darba devējiem, kuri kvalificējas dīkstāves pabalstam un nokavēto nodokļu maksājumu samaksas sadalei termiņos vai atlikšanai uz laiku līdz trim gadiem”. Grozījumi ļauj sniegt atbalstu arī jaunākiem uzņēmumiem, kā arī palielina pieļaujamo nodokļu parāda apmēru.

Tā, sākot no šī gada 4. aprīļa, atbalstu var saņemt arī tie uzņēmumi, kas reģistrējušies pēc 2019. gada 1. marta. Krīzes skartajiem darba devējiem, kuri dibināti laika posmā no 2019.gada 1.marta līdz 2019.gada 31.decembrim, ieņēmumu no saimnieciskās darbības samazinājumu 2020 gada martā vai aprīlī aprēķina, salīdzinot ar vidējiem ieņēmumiem no saimnieciskas darbības par nostrādātajiem mēnešiem. Vecākiem uzņēmumiem šis samazinājums tiek aprēķināts attiecībā pret pērnā gada martu vai aprīli.

Tāpat palielināts pieļaujamais nodokļu parāda slieksnis - turpmāk uzņēmums varēs pieteikties nodokļu atbalsta pasākumiem arī tad, ja tam pieteikuma iesniegšanas dienā nodokļu parāds nebūs lielāks par 1000 eiro.

Noteikts arī tas, kā aprēķina pabalstu apmēru krīzes skarto darba devēju, kuru darbība nav ilgāka par 6 mēnešiem, darbiniekiem – ja darbinieks nav nostrādājis sešus mēnešus, viņa pabalsta apmērs tiek aprēķināts no vidējās bruto darba algas par nostrādātajiem mēnešiem pirms ārkārtas situācijas. Būtiski, ka joprojām nav paredzēts izmaksāt dīkstāves pabalstus darbiniekiem, kas pieņemti darbā pēc šī gada 1.marta.

Kā jau informējām iepriekš, dīkstāves pabalstus piešķir un izmaksā VID saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 165 “Noteikumi par Covid-19 izraisītās krīzes skartiem darba devējiem, kuri kvalificējas dīkstāves pabalstam un nokavēto nodokļu maksājumu samaksas sadalei termiņos vai atlikšanai uz laiku līdz trim gadiem”, kas ļauj šo atbalsta veidu saņemt krīzē smagāk cietušajiem uzņēmumiem neatkarīgi no to darbības nozares.

Kādi ir valdības noteiktie kritēriji dīkstāves pabalstu izmaksai?


Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 165 dīkstāves pabalstam ir tiesīgi pieteikties krīzes skartie darba devēji un nodokļu maksātāji, kuru ieņēmumi no saimnieciskās darbības 2020. gada martā vai aprīlī, salīdzinot ar 2019. gada attiecīgo mēnesi, Covid-19 izplatības dēļ ir samazinājušies vismaz par 30 %.

Tādu pašu atbalstu var saņemt arī tie darba devēji un nodokļu maksātāji, kuru ieņēmumu kritums ir bijis par 20 %, tomēr tad šo darba devēju un nodokļu maksātāju darbības rādītājiem par 2019. gadu jāatbilst vismaz vienam no trim kritērijiem: uzņēmuma eksporta apjoms ir bijis 10 % no kopējā apgrozījuma vai vismaz 500 000 eiro apmērā, vidējā bruto darba samaksa uzņēmumā ir bijusi vismaz 800 eiro vai, gadam beidzoties, uzņēmuma ieguldījumi pamatlīdzekļos ir bijuši vismaz 500 000 eiro.

Krīzes skartajiem darba devējiem, kuri dibināti laika posmā no 2019.gada 1.marta līdz 2019.gada 31.decembrim, ieņēmumu no saimnieciskās darbības samazinājumu aprēķina, attiecinot to pret vidējiem ieņēmumiem no saimnieciskas darbības par nostrādātajiem mēnešiem.

Kā uzņēmums var pieteikties dīkstāves pabalstam saviem darbiniekiem?

Lai pieteiktos dīkstāves pabalstam, darba devējs iesniedz pieteikumu VID Elektroniskās deklarēšanās sistēmā, aizpildot tam īpaši izveidoto veidlapu. Iesniegums par laikposmu no šī gada 14. marta līdz 31. martam jāiesniedz līdz 25. aprīlim, un turpmāk – līdz katra nākamā mēneša 25. datumam.

VID to izskata piecu darba dienu laikā un, ja uzņēmums atbilst visiem MK noteikumos Nr. 165 minētajiem kritērijiem, piecu darba dienu laikā pārskaita dīkstāves pabalstu uz darba devēja iesniegumā norādīto darbinieku kontiem kredītiestādēs vai pie maksājumu pakalpojumu sniedzējiem Latvijā.

VID Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā par dīkstāves pabalstu izmaksu informē darba devēju, savukārt darba devējs – savus darbiniekus.

Darba devēju sarakstu, kuru darbinieki saņēmuši dīkstāves pabalstu, VID publicē savā tīmekļa vietnē. Savukārt, par personām, kurām piešķirts dīkstāves pabalsts, VID turpmāk informēs Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru un sociālos dienestus. Tas nepieciešams, lai novērstu situāciju, ka vienai un tai pašai personai tiek piešķirts gan dīkstāves pabalsts, gan pašvaldības pabalsts krīzes situācijā.

Kāds ir dīkstāves pabalsts un cik ilgi to maksās?

Dīkstāves pabalsts tiek izmaksāts 75 % apmērā no mēneša vidējās bruto darba samaksas par pēdējo 6 mēnešu periodu pirms ārkārtas situācijas vai atbilstoši par darbinieka faktiski deklarētajiem datiem iepriekšējos sešos mēnešos, bet ne vairāk kā 700 euro apmērā par kalendāra mēnesi.

Ja darbinieks nodarbināts pie vairākiem darba devējiem, dīkstāves pabalstu piešķir, ņemot vērā, pie kura krīzes skartās nozares darba devēja darbiniekam ir iesniegta nodokļu grāmatiņa. Ja tā nav iesniegta nevienam darba devējam, dīkstāves pabalstu izmaksā, ņemot vērā, kurš darba devējs pirmais iesniedzis iesniegumu.

Ar dīkstāves pabalstu paredzēts kompensēt neizmaksātās darba algas, sākot ar šī gada 14. martu un līdz 14. maijam, bet ne ilgāk kā ir spēkā Ministru kabineta lēmums par ārkārtējo situāciju.

Dīkstāves pabalsts netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām.

Dīkstāves pabalsta izmaksa tiek pārtraukta, ja tā saņemšanas laikā darba devējs palielina strādājošo skaitu, salīdzinot ar dīkstāves sākumu.

Kādi ir valdības noteiktie kritēriji dīkstāves pabalsta atteikumam?

Izvērtējot saņemtos uzņēmumu iesniegumus par dīkstāves pabalsta izmaksu, VID ir stingri jāvadās pēc kritērijiem, kas noteikti MK noteikumos Nr. 165. Valdība ir lēmusi, ka atbalsta pasākumus varēs saņemt tie nodokļu maksātāji, kuri līdz šim ir bijušu godprātīgi un atbildīgi saistību izpildē pret valsti. Arī dīkstāves pabalstus saviem darbiniekiem varēs saņemt tikai tie uzņēmumi, kuri līdz šim ir bijuši atbildīgi un godprātīgi darba devēji, tādēļ MK noteikumos ir noteikta virkne kritēriju, kad VID nevar piešķirt dīkstāves pabalstus.

VID nevar piešķirt dīkstāves pabalstu, piemēram, šādos gadījumos:
  • ja krīzes skartajam darba devējam uz pieteikuma iesniegšanas brīdi nodokļu parāds ir lielāks nekā 1000 euro un tam nav piešķirts samaksas termiņa pagarinājums vai nav noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu;
  • ja darba devējam iepriekšējo triju gadu laikā un iesnieguma izvērtēšanas brīdī nodokļu revīzijas (audita) vai datu atbilstības rezultātā ir noteiktas valsts budžetā papildus iemaksājamās summas vai samazināts nepamatoti palielinātā no valsts budžeta atmaksājamā nodokļa apmērs;
  • ja darba devējs vai tā valdes loceklis iepriekšējā gadā un iesnieguma izvērtēšanas brīdī ir sodīts par pārkāpumu, kas attiecas uz darba devēja nodokļu saistībām, pārkāpumiem muitas jomā, vai par darba tiesisko attiecību regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu, izņemot gadījumu, ja par atsevišķu pārkāpumu ir piemērots brīdinājums vai naudas sods, kas nepārsniedz 151 eiro, un gada laikā sodu kopsumma nepārsniedz 500 eiro;
  • ja darba devējam lēmuma pieņemšanas dienā ir aktuāls maksātnespējas process u.c.
Visi kritēriji, kad VID nevar piešķirt uzņēmumam dīkstāves pabalstu, ir noteikti MK noteikumu Nr. 165 “Noteikumi par Covid-19 krīzē skartiem uzņēmumiem, kuri kvalificējas dīkstāves pabalstam un nokavēto nodokļu maksājumu samaksas sadalei termiņos vai atlikšanai uz laiku līdz trim gadiem” 12.punktā.

Aktuālā informācija par atbalsta pasākumiem nodokļu jomā saistībā ar COVID-19 izraisītajām grūtībām un iespēju tiem pieteikties pieejama VID tīmekļvietnē sadaļā “COVID-19”, kā arī Finanšu ministrijas tīmekļvietnē www.fm.gov.lv sadaļā “COVID-19”.

Jautājumu un neskaidrību gadījumā uzņēmēji var zvanīt uz īpaši šim nolūkam izveidoto VID atbalsta tālruni COVID-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem 67120020, kā arī uzdot savus jautājumus rakstiski VID Elektroniskajā deklarēšanas sistēmā (EDS) sadaļā “Sarakste ar VID”.

1-10 of 19